Abonelere gelen sürpriz elektrik faturalarına Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu el koydu. Yeni hazırlanan yönetmelik taslağına göre dağıtım şirketleri, yüksek fatura gönderemeyecek.
Anormal tutarda abone eski fatura miktarını ödeyecek. İhtilaf konusu farkın ispat sorumluluğudağıtım şirketine ait olacak. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), elektrik abonelerine son aylarda gelen yüksekfatura sorununu çözmek için Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği'nde değişikliğe gidiyor. Yenihazırlanan taslağa göre, elektrik dağıtım şirketleri abonelerine önceki faturalarının çok üzerindeyüksek fatura gönderemeyecek. Abone yüksek faturaya itiraz ederse, sadece önceki faturatutarını ödeyecek. İlgili dağıtım şirketi, fatura farkını ispat edecek. Ayrıca, yeni düzenlemeye göreaboneler geçmiş 1 yıla yönelik fatura tutarlarını, son faturalarında görebilecek. Kamunun elindeki elektrik dağıtım şirketlerinin tamamı, özelleştirme yoluyla özel şirketlere devredildi. Geçen yıl, bazı dağıtım bölgelerinde, elektrik kesintisi, arıza, sokak aydınlatmaları konularındaki abone şikayetleri Enerji Yönetimi'ne ulaşmıştı. Bunun üzerine harekete geçenEnerji Yönetimi, elektrik dağıtım şirketleriyle bir araya gelerek abone şikayetlerinin dikkate alınmasını ve hızlı çözülmesini istemişti. Son aylarda ise elektrik abonelerinin en çok şikayet ettiği konuların başında, yüksek faturalar geliyor. EPDK, şikayetlerin artması üzerine ‘TüketiciHakları Yönetmeliği'nde kritik bazı düzenlemeler yapmak üzere harekete geçti. Yürürlükteki yönetmeliğe, yeni hazırlanan taslak ile önemli eklemeler yapıldı. Buna göre, abonelerin en çok şikayet ettiği ‘yüksek fatura' sorunu çözüme kavuşturuluyor. EPDK kaynakları, yüksek faturakonusuna açıklık getirdi: "Bir elektrik abonesinin, tüketimine göre (yazlık ve kışlık tüketimlerini vefaturasını artıracak kombi, klima gibi unsurlar da hesaba katılarak) ödemek zorunda olduğuaylık faturaları dikkate alınacak. Örneğin, abonenin, aylık faturası 100 TL. Aboneye, herhangi biray sıra dışı ve ‘fahiş' sayılabilecek (örneğin 150-200 TL gibi yüzde 50 ya da yüzde 100 artışlık) bir fatura geldi. Abone, faturaya itiraz edecek. Aboneye hizmet veren elektrik dağıtımşirketi, en geç 1 ay içinde itirazı sonuçlandıracak. Tüketici, itirazı sonuçlanıncaya kadar yalnızca daha önceki düzenli faturasına konu olan tutarı ödeyecek. Abone, bu durumda 100 TLödeyecek. Dağıtım şirketi tüketimi kanıtlarsa abone, (50 TL ya da 100 TL'lik) faturasındankalan farkı da elektrik dağıtım şirketine yatıracak. EPDK, çalışmalarda son aşamaya gelinen ‘Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği'nde, yüksekfaturalar dışında, abonelere yönelik önemli değişikliklere de yer veriyor. Elektrik faturalarınagetirilen iki önemli değişiklik şöyle: Dağıtım şirketleri abonelerine hâlâ geriye dönük daha uzun süreli fatura gönderebiliyor. Elektrikdağıtım şirketleri, haklı gerekçe ile herhangi bir aboneye geriye dönük en fazla 1 yıllık faturagönderebilecek. Aboneler, geçmiş 1 yıllık elektrik tüketimlerini faturalarında görebilecek. Böylece aboneler, ‘serbest tüketici' statüsüne kavuşup kavuşmadığını da faturası üzerinden anlık olarak takipedecek. Serbest tüketici, elektrik ihtiyacını bölge sınırlaması olmaksızın (bulunduğu il ya da ilçe dışındaki) herhangi bir tedarikçiden temin edebiliyor. Yeni sayaç takılması veya daha hassas ölçüm nedeniyle faturalarda bir farklılık olabilir. Bu nedenle faturasının yüksek geldiğini düşünen tüketiciler, sayaçlarını kontrol ettirmeli. Sayaç okumalarında yapılan yanlışlıklarla ilgili ise aboneler fatura geldiği anda incelemeli ve şüphelidurum var ise, fatura üzerindeki tüketim değeri ile sayaç üzerindeki tüketim değerinikarşılaştırılmalı. Tüketiciler, farklımık tespiti durumunda ilgili dağıtım şirketine başvurabilirler. Ayrıca Kurul'un tüketici şikayetleri birimine de konu iletilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder